Wednesday, 4 May 2016

8) SIFAT ETHICAL CONSCIOUSNESS (TUGASAN 1).

8)KESEDARAN ETIKA( ETHICAL CONSCIOUSNESS)

DATO' SITI NUR HALIZA

Berkongsi angan-angan ini dengan suami tercinta iaitu Dato’ Seri Khalid , angan-angan Dato’ Siti telah disokong sepenuhnya oleh suami. Beliau turut dibantu oleh kawan-kawan rapat dan pakar-pakar industri sebagai rakan kongsi perniagaan. Pada  tahun 2008 menandakan satu permulaan perjalanan keghairahan dan komitmen untuk menjadikan SimplySiti sebagai satu jenama yang benar-benar melambangkan wanita yang diilhamkan oleh Dato’ Siti. Harapan beliau agar produk kosmetik beliau dapat dipasarkan di pasaran Negara luar seperti Singapura, Brunei, Indonesia serta Timur Tengah. Hal ini demikian kerana produk kosmetik beliau didiktiraf oleh Jakim dan bakal pengguna produk ni majoritinya muslim. Berdasarkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang teliti , reka bentuk pembungkusan yang menarik, sehinggalah kepada pemilihan bahan-bahan semula jadi untuk manfaat maksimum,telah dilakukan secara berhati-hati.

Ketika  R&D dijalankan selama 6 bulan Dato’ Siti telah mengguna dan menguji sendiri produk yang diproses sebelum ianya berjaya dipasarkan kepada orang ramai. Umum mengetahui bahawa Korea merupakan pusat pembikinan dan penghasilan  produk kosmetik yang terhebat di dunia. Dato Siti dan pasukannya telah mengambil inisiatif dengan membawa beberapa ahli saintis Korea ke Malaysia. Tujuan utama adalah untuk mengkaji dan merasai cuaca di sini supaya mereka faham masalah dialami oleh wanita-wanita di Malaysia. Bahan-bahan yang digunakan dalam produk Simply Siti adalah berunsurkan bahan-bahan semula jadi seperti ekstrak daun Prunella Vulgaris. Ekstrak daun ini mampu merawat semula luka dan radang kulit.

Namun begitu, Dato’ Siti telah diduga dengan kenyataan bahawa produk kosmetik SimplySiti dikatakan mengunakan berus bulu babi dalam produknya. Menjawab andaian negatif yang mampu menjatuhkan perniagaan serta mencemarkan imej baik yang dipelihara beliau, Dato’ Siti telah menafikan dakwaan tersebut dengan segera. Sejurus selepas itu, dalam masa beberapa hari sahaja, kesemua produk keluaran syarikat beliau disahkan secara rasmi telah mendapat pengesahan halal daripada Jabatan Agama Islam Malaysia (JAKIM) sebelum dipasarkan kepada umum.
Mula diadakan dengan pemahaman tentang cabaran zaman moden wanita, SimplySiti dengan slogan " rahsiaku kini milikmu" telah dilancarkan pada Mac 2010.  Setelah 3 tahun, SimplySiti telah membina kedudukannya dalam pasaran kecantikan, sebagai jenama yang menjanjikan 'Simply Beautiful' dan memastikan untuk menyediakan dan memenuhi keperluan kecantikan wanita Malaysia dan seterusnya.

No comments:

Post a Comment